Knippla Hamn - Medlemsinfo




I denna sektion återfinns information som våra medlemmar kan finna nyttiga såsom Aktuella datum, vem i styrelsen ansvarar för vilken fråga, stadgar etc.
Vid frågor om kön till båtplatser, kontakta Conny Carlsson.
Vid frågor om kön till parkeringsplatser på hamnens mark, kontakta Bo Svensson
Vid övriga frågor skicka mail till info@knipplahamn.se
Datum för våra mycket uppskattade arbetsdagar finns till höger. Trevliga dagar man inte vill missa på Knippla!
NYHET FÖR SÄSONGEN 2025!
Det är nu möjligt att se tillgänglihet på båtplatser via våra nya webkameror. Klicka på länkarna nedan.
Kamera mot innerhamnen (Sidan öppnas i ny flik/fönster)
Kamera mot ytterhamnen (Sidan öppnas i ny flik/fönster)
2025-07-09 Knippla Hamn informerar!
Lyft med truck under hösten 2025
Med start Kl 09.00 samtliga dagar.
20 september (Prio på segelbåtar)
21 september
4 oktober
Eventuellt andra tider, vardagar under perioden 22/9 t.o.m 25/10 (Ordinarie avgift)
Kontakta:
Oliver Sedelius 0768-052524
Mikael Nilsson 0702-223515
Medlemsinfo
Våren 2025
Arbetsdag
18 april
Iläggning av bommar
Sjösättning båt
26 och 27 april
Sjösättning båt
3 maj (Prio på segelbåtar)
4 maj
Start kl 09.00 samtliga dagar
Hösten 2025
Upptag båt (Prio på segelbåtar)
20 september
Upptag båt
21 september
Upptag båt
4 oktober
Upptagning av bommar
Start kl 09.00 samtliga dagar
Mötestider
Styrelsen och ansvarsområden
Som en del av det pågående arbetet med insyn i Hamnstyrelsens arbetsfördelning listar vi nedan vilka personer i styrelsen som innehar vilket ansvarsområde. Har ni förslag till förbättringar, frågor eller synpunkter vänligen kontakta respektive person.
Stadgar kan skickas på begäran av medlem i föreningen genom att kontakta hamnens styrelse.
Verksamheten
Bastun - Mikael Nilsson
Cafe’, vandrarhem - Bo Svensson, Charlotte Karlsson
Servicebyggnader - Willy Andersson, Johannes Einarsson
Gästservice - Charlotte Karlsson, Calle Sedelius
Hamnen med bryggor & anläggning samt Hamnplatser - Conny Carlsson
Spolstation, Tömningsbryggan - Johannes Einarsson
Truck & maskiner - Kristian Elofsson
Säkerhet & Miljöstation - Mikael Nilsson
Styrelsen
Niklas Thoresson Ordförande
Charlotte Karlsson Vice Ordförande
Bo Svensson Ekonomiansvarig
Calle Sedelius Sekreterare
Conny Carlsson
Tore Carlsson
Mikael Nilsson
Björn Flander
Kristian Elofsson
Willy Andersson
Glenn Börjesson
Pernilla Carlsson
Johannes Einarsson
Tommy Andersson
Verksamhetsberättelse
Verksamhetsberättelse 2024
Styrelsens arbete
Styrelsen har under verksamhetsåret haft ett flertal välbesökta styrelsemöten. Utöver 11st protokollförda styrelsemöten har ett flertal styrelsemedlemmar fortlöpande arbetat med större och mindre projekt för utvecklingen av hamnen samt drift och underhållsarbeten. Säkerhetsarbetet fortsätter enligt årlig plan. Styrelsen vill även tacka all personal och frivilliga som på förtjänstfullt vis arbetat för Hamnföreningens och Knipplas bästa i en positiv anda.
Medlemmarnas arbete
De traditionella arbetsdagarna på vår och höst har genomförts som planerat och uppslutningen bland medlemmarna har varit mycket god i sedvanlig ordning.
Verksamheten
Arbetet med att långsiktigt stärka föreningens grundläggande ekonomi i verksamheten de senaste åren genom att både öka intäkter och minska kostnader samt skapa finansiering för utveckling genom försäljning av sjöbodar har varit framgångsrikt och bidragit till starkare kassa och betalda lån.
Hamnen.
Fasta bågar till räddningsstegar har beställts samt ny räddningsstation och livbojar
Arbetet med att åtgärda stenbeläggningen i hamnen har fortsatt på förtjänstfullt vis och lyfter intrycket av en välskött hamn.
Styrelsen beslutade att införa krav på Jordfelsbrytare och fackmannamässigt utförd elanläggning i alla arrendesjöbodar vilket genomförts.
Organisationen med en grupp Hamnkaptener i hamnen som delar på schema och hjälper varandra har fortsatt utfallit mycket positivt och ger en stabilare arbetsform över tid och ett fint bemötande till gäster.
Plats för Coops tillfälliga lokaler har upplåtits via hyresavtal under perioden som täcks av försäkringen, efter försäkringen är markhyran gratis för föreningen. I samband med detta erbjöds placering av båtar hos BJC utan kostnad för vilket föreningen framför sitt tack.
Nya parkeringsplatser har anlagts norr om brandstation.
Cafe’ och Vandrarhem
Uthyrningen av Cafe’ Vadbinderiet fortsatte och verksamheten har igen ökat sin omsättning signifikant vilket positivt bidrog till omsättningsutvecklingen.
Bastu
Bastun har en sund intäkt och föreningen fortsätter renovera, i år genom att trädäcket bytts ut.
Övrigt
Matjes har beviljats ett permanent arrendeavtal för servering på Spiken vilket långsiktigt bidrar till en positiv upplevelse i hamnen.